Det här musikförlaget för klassisk och samtida musik grundades 1975. I deras katalog hittar du namn som Rehnqvist, Berwald, Rabe, Crusell med flera. Förlaget samarbetar med flera av de främsta nutida tonsättarna här i Sverige. Behöver du hyra orkestermusik till ett bröllop eller ett annat evenemang kan du göra det hos Edition Reimers. De har egna tonsättare att hyra ut, och de kan också förmedla olika hyresmaterial från det amerikanska förlaget Theodore Presser.
Vad gör ett musikförlag?
På ett musikförlag arbetar man med verk/låtar tillsammans med de så kallade musikskaparna. Det är dessa personer som skriver text och musik till musikstycken. Musikförlaget försöker hitta och utveckla personer som är duktiga kompositörer/låtskrivare och även textförfattare. Förlaget gör allt för att dessa människor ska kunna ägna sig åt det de är bäst på, och det är skapande av musik och text. Förlaget representerar rättigheterna och tillvaratar den musik som dessa personer gett upphov till. De arbetar också med att öka intäkterna för sina musikskapare. Även deras rättigheter skyddas och detta är ett stöd de får i den kreativa processen. Med andra ord arbetar förlaget för att få till så bra villkor som möjligt, så att musikskaparna ska kunna försörja sig på sin musik. Ett musikförlag brukar ha tre olika uppgifter: en finansiell, en administrativ samt en kreativ. Sammanfattningsvis kan det sägas att ett musikförlag arbetar främst med artister som själva framför sina låtar.
Finansiella uppgifter
Musikförlaget kan erbjuda ekonomisk hjälp till sina musikskapare, eftersom det ofta tar tid innan de kan börja tjäna pengar på sin musik. Kanske musikskaparen behöver ett förskott, ett slags lån tills den börjar tjäna pengar på sin musik. Det kan även vara ett erbjudande att få använda en studio gratis. Det är också vanligt att musikförlaget producerar och finansierar demoinspelningar. Det är dessa inspelningar som brukar skickas till bland annat musikbolag. De brukar även stå för exempelvis musikinstrument och inspelningsutrustning.
Kreativa uppgifter
I den kreativa delen gäller det att upptäcka, stödja, utveckla och stimulera skickliga låtskrivare, textförfattare och kompositörer. Man kan säga att musikförlaget hjälper musikskaparna till intressanta samarbeten, så de kan komma in i musikbranschen. Musikförlaget kan ses som musikskaparnas talesman mellan musikbolag, mediebolag, produktionsbolag, artister med flera. En mycket viktig del i den kreativa delen är att försöka placera musiken. Det kan då gälla att få ut musiken till en film, ett tv-program eller ett reklamsammanhang.
Administrativa uppgifter
De som jobbar med detta hjälper musikskaparna att registrera sin musik till olika rättighetssällskap, som NCB och Stim. De ser även till att rätt pengar kommer in när musiken spelats eller använts. Det brukar gälla vid ett radio- eller tv-framträdande, likaså vid skivförsäljning, streaming och konserter. De som arbetar här håller även koll på ifall någon använder, eller har använt musiken utan tillåtelse. Till de administrativa uppgifterna gäller även att stödja musikskaparna vid tvister med andra rättighetshavare.